Spor

2010-Jan-13 - Spor yapmanın sağlığa faydaları nelerdir

Spor yapmanın günlük hayatta size ne kadar büyük faydaları var hiç düşündünüz mü? Sağlık ve spor ilişkisi dışında günlük hayatı kolaylaştırmasından bahsediyorum. Merdiven inip çıkarken nefesiniz kesilmiyor, kendinizi yorgun hissetmiyorsunuz, refleksleriniz iyi, uyuşuk değilsiniz. Ne güzel. Ne? Yoksa bütün gün miskin miskin oturup, işleyen demir aşınır diyenlerden misiniz? Korkmayın, bir şey olmaz size. Kalkın biraz hareket edin. Yoksa en hareketli olmanız gereken yerde nefesiniz kesilir kalıverirsiniz. Yani ya bir aksilik olursa?
Size bir örnek. Konumuz sizsiniz. Bakalım kendinizi beğenecek misiniz?
Sabahın her zamanki saati ve siz işe gitmek üzere, annenizin hediye ettiği saatle uyandınız. Her zamanki gibi, duşunuzu aldınız, üzerinizi giyindiniz, ev halkıyla kahvaltıya oturdunuz ve sonra, her zamanki saatte evden çıktınız. Bütün bunları da yaparken “Ne kadar da dakiğim. Yaptığım her işin bir saati var. Şimdi çıkarsam evden, tam vaktinde işe ulaşırım” diye düşünürken aklınızdan en kötüsü geçiyor. Ya bir aksilik olursa?
Daha lafınız yere düşmeden aksilikler başlıyor. Kızınız giysinizin üzerine çayı döküyor önce. Hemen geri dönüp bir başkasını giyiyorsunuz. Bu size 5 dakika kaybettiriyor. Tam kapıdan çıkacakken, eşiniz akşama ne pişireyim diye sormaz mı? Tamam ne pişirirsen pişir de beni bırak gideyim, derken, oğlunuz atlıyor üstünüze, az kalsın düşecektiniz. Apar topar çıkıyorsunuz kapıdan. Tam aşağıya iniyorsunuz ki, evrak çantanız yukarıda kalmış. Arabanızdan hemen inip apartmana giriyorsunuz. Asansör bozuk, 5. kata kadar yürüyorsunuz. Nefes nefese. Şu asansör de ne çabuk bozuluyor. Evrak çantanızı elinize tutuşturup, sizi tekrar yolcu ediyorlar.
Aşağı iniyorsunuz, bir de ne görüyorsunuz? Yani bir de ne göremiyorsunuz? Arabanız gidiyor. Ama içinde siz yoksunuz. Hırsız el sallıyor. O kadar yorgun, bitkin ve nefessiz ki, arkasından koşamıyorsunuz bile.
Birazcık spor yapsaydınız, milyarlık arabanızın arkasından bakmak zorunda kalmazdınız. Yakalayamazdınız belki ama, olsun gene de koştum ama yakalayamadım diyebilirdiniz.

 Spor ve Çocuk

Herkesin kabul ettiği, “spor kaliteli bir yaşamın parçası ve en yararlı sosyal etkinliklerdendir”. Sağlıklı bir çocuğun yetişmesinde düzenli spor yapmanın önemli bir yeri vardır. Araştırmalar bir çocuğun ergenlik öncesi ve sonrası düzenli olarak spor yapmasının vücudunun sağlıklı gelişmesini sağladığı ayrıca ileriki yaşlarında yıpranma ve bozulmaların geciktiğini göstermiştir. İnsanın vücudu çocukluk çağında büyür ve gelişir. Bu devrede çevredeki zararlı etkenlerden daha fazla etkilenir. Yetersiz ve yanlış beslenme, geçirilen hastalıklar, kötü çevre şartları ve yetersiz fiziksel aktivite yani yetersiz spor, çocuk gelişimini kötü biçimde etkiler. Bu kötü etkenler birarada olduğu zaman kişi genetik olarak sahip olduğu yapıya erişecek kadar büyüme ve gelişme gösteremez. Sonuçta çocuk büyüyüp yetişkin çağa gelince daha kötü kas iskelet sistemi gelişimiyle daha kısa boylu ve daha kötü dolaşım sistemine sahip olabilir. Dolayısı ile spor ve düzenli antreman yaparak kişinin potansiyellerini sonuna kadar geliştirmek mümkündür. Eğer çocuklar henüz okul çağında iken düzenli olarak spor yaparlarsa ileriki yaşlarda sporu hayatının bir parçası olarak benimseyebilir. Çocukken spor yapma alışkanlığını kazanmak daha kolaydır. Çocuğun bedensel gelişmesi kadar sosyal gelişmesi için de spor önemlidir. Çevresi ile daha iyi iletişim kuran çocuğun duygusal gelişimine de yardımcıdır.
Çocuk büyürken kas kuvveti yaşla birlikte artar. Bu artma en çok ergenlikte gözlenir
Aynı yaştaki çocuklar heterojendir, yani boyları ve vücut yapıları büyük farklılıklar gösterir. Çocuklar için spor programları yapılırken bu farklılık gözönüne alınmalıdır.
Bir çocuk spor yapmadan evvel mutlaka fizik muayenesi yapılmalıdır. Aslında spor yapan her çocuğun yılda bir kez muayenesi gerekir. Spor yapan çocuklarda özel bir diyet gerekmez. Çocukların gereksinimini karşılayacak iyi dengeli normal bir diyet yeterlidir.
Çocukların daha çok erken yaşlarda belirli spor türlerine yönlendirilmeleri tartışmalıdır. Vücut yapılarına göre belirli spor dallarına seçilmeleri her zaman iyi sonuç vermemektedir. Şimdilerde bu seçim kas biyopsilerindeki kas liflerinin tiplerine göre yapılmaktadır.
Bütün spor kazalarından başka, çocuklara has spor zedelenmeleri vardır. Kemiklerin gelişmesi çocuklarda henüz tamamlanmamıştir. Büyüme plakları (Epifiz) denilen kısımlardan kemik erişkin yaşa gelinceye kadar büyümeye devam eder. Sürekli zorlanmalar, tekrarlayan küçük zedelenmeler sonucu epifizlerde hasar oluşabilir. En sık görülen rahatsızlıklar dizde Osgood-Shlatter hastalığı ve ayak bileğinde Sever hastalığıdır.
Ayrıca genç jimnastikçi ve koşucularda da travmatik epifiz zedelenmeleri görülebilir. Çocuklar spor yaparken kazalara karşı korunmalı, gerekli ekipmanları kullanmalı ve antrenman seviyelerine göre spor yapmalıdırlar.
Astım, diabet (şeker hastalığı), epilepsi (sara), konjenital kalp hastalığı gibi rahatsızlığı olan çocuklar gözlem altında kendilerine uygun antremanları yapabilirler.

Spor size sağlık ve zindelik kazandırır

Spor size sağlık ve zindelik kazandırır. Yeni yeni arkadaşlar bulmanızı sağlar, kendinizle küslüğünüzü ortadan kaldırır. İçinizdeki fazla enerjiyi aktaracak doğru alternatiftir spor. Peki hiç kötü tarafı yok mu?
Spor iyi güzel de insanların arasını açmasına izin vermemek lazım. Spor iki insanın arasını nasıl açar? Burada önemli soru bu. Cevabı zannettiğinizden daha basit. Eğer taraflardan birisi aklını sporla bozmuşsa, sporla yatıp sporla kalkıyorsa problemin adı konulmuştur.
Genelde spora karşı seyirci anlamında en çok ilgi gösteren erkekler olduğuna göre, “mağdur” durumdakiler de hanımlar oluyor otomatik olarak. Bu mağduriyeti galibiyete çevirmenin yolu yok mu? Televizyonun düğmesine basıp “yeter artık biraz da beni dinle” diye bağırmaktan, birkaç damla gözyaşından söz ettiğimi sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Acındırma politikası yapmıyorum inanın.
Biz de spordan zevk alıyoruz, heyecanlı bir tenis, basketbol ya da futbol karşılaşmasını seyretmek bizim de hoşumuza gidiyor. Bu tam anlamıyla bir işkence değil. Hele hele sevdiğimiz insanlarla seyrediyorsak daha da keyifli. Ama beyler itiraf edin ki, çok “şahsi” seyrediyorsunuz. Maçla ilgili yorumlar yapmaya kaktığınızda ise, keşke ağzını açmasaydı dedirtiyorsunuz. Ve tabii, biz televizyon seyrederken maçın en heyecanlı yerinde “bana biraz meyve getirir misin” gibi konuyla hiç alakası olmayan cümleler sarf ediyorsunuz. Siz heyecandan adeta yerinize çivilenmişken, biz, nasıl olsa bir şey anlamayız diye, size ikramlarda bulunuyoruz. Oh ne âlâ!
Spor izlemek güzel, ama neden kendinizi kaybedercesine yapıyorsunuz bunu? Hafta sonunu adeta spora endeksliyorsunuz. Sonra hem kendinize hem de ailenize ayıracak zaman kalmıyor. Oysa ki insanı heyecanlandıran spordan başka işler de var. Biz hanımlar bize daha çok zaman ayırmanızı istiyoruz. Televizyon karşında, koltuğa gömülmüşken size söylediklerimizi duyun, anlayın dahası cevap verin diyoruz. Ve sanıyorum çok şey istiyoruz. E... kolay mı hem duyacaksınız, hem anlayacaksınız hem de cevap vereceksiniz. Bizi gidi bizi... Ne de haddimizi aşan isteklerde bulunuyoruz öyle.
İşin şakası bir yana, sizin spor deyince aklınıza gelen tek şeyin, “Televizyon karşısında saatler tüketip, spor yapan başka insanları seyretmek” olması bizi üzüyor. Biraz hareket edin, biraz çevrenizle ilgilenin. Olup bitenlere kulak kabartın. Yeni bir şeyler öğrenmek sizi mutlu etmez mi?
İşte size yeni bir şey: Bir söz Goethe’den, “İnsan her gün, bir şarkı dinlemeli, bir şiir okumalı ve mümkünse birkaç güzel laf etmeli.”

:: Send to a Friend!

About Me

Spor

«  July 2014  »
MonTueWedThuFriSatSun
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Recent Posts

Güreş ahlakı
Kadın futbolu daha zarif daha temiz
Futbolda rakibi kızdırma numaraları
Dalgıçlık Mesleği
Türkiye'de spor yazarı olmak
Türkiyede taraftarlık
İngilizler, holiganizmi nasıl önledi?
Profesyonel Futbol
Turkcell'in futboldaki sponsorlukları
Tesettürlüler için spor
Penaltı Nasıl Atılır
Derbi geyikleri
Ülkerspor Basketbol Takımı
Bowling Salonları Listesi
Otomobil sporu
Antrenman Metodları
Jogging sporu
İstanbuldaki Spor Salonları
Doğa sporlarının tehlikeleri
En ucuz Reklam
Cirit oyunu nasıl oynanır
İşadamı futbolcular
Arap atları
Sporun özünde centilmenlik vardır.
Sarı Saltuk kimdir?
İstanbul spor kenti olmalı
Çocuğu spora yönlendirme
Sporda iz bırakanlar
Engellilerde Spor
İşyerinde Spor
Dalma sporunun tehlikeleri
Sıcak havada spor
Sporcularda Solunum
Büyük spor olaylarında tıbbi organizasyon
Çocuğa uygun spor dalının belirlenmesi
Spor yaralanmaları ve tedavileri
Sporcularda enfeksiyon
Soğukta spor
Spor Teşkilatı’nın Yeniden Yapılanması
Spor ve Kadın
Spor yapmanın sağlığa faydaları nelerdir
Futbolcular arasında uğursuzluğuna inanılan şeyler
Sporun Faydaları
Osmanlı’da spor

Links

Spor

Archives

My Blog's RSS

kitaplar
makedonya
kimkimdir
istanbul

Friends

Aile

Spor

Televizyon

Aşk

Sevgi

Turizm

İnsan Hakları

Kredi

Eğitim

Korku

İnternet

Telefon

Bilgisayar

Bankalar

Tarih

Makaleler


Entry 41 of 44
Last Page | Next Page

Kadın sağlığı Hamilelik ve Doğum Kadınlar için Moda Kadınlar için Güzellik Kadınlar için Diyet Listesi Çocuklar

Kadınlar için Ev İşleri Kadınlara Tatil yerleri Evlilik sorunları Yemek Tarifleri Yaşam Pratik Bilgiler Kadınlar hakkında Kadınlar İçin Blog